Planering

Packlista

Sova, bära och bo - det har jag förstått att dessa tre viktiga saker ska hållas under 3ooogram sammanlagt.

Jag har valt att satsa på ett nytt tält för att lyckas med detta. Durston X-mid 2 solid som väger 1080 gram. 

Min Lungbergs ryggsäck får fortsätta hänga med då jag tycker den är perfekt att släpa runt på och fortfarande är i bra skick. Vikt ca 900 gram

Sovsäcken som jag köpte förra året trivs jag bra i, det är en Nomad och jag ska försöka komplettera den med en innenliner som ger mig någon temperatur extra. Jag tror den väger 800 gram.

Mitt liggunderlag är något ospecifierad men har ett R-värde 5 och väger några hundra gram.

Så jag hamnar på bara någon hundrings extra gram! Det är riktigt imponerande tycker jag!


Min tjej ska inleda vandringen med mig, så den första och vildaste sträckan är vi två. efrersom vi delar tält så har hon sina 3000 gram utan att behöva räkna in det!  



Matplanering

Det här är ju ett spännande område. Mat behöver man ju och ärligt talat så finns det inga godare måltider än de man äter ute till fjälls tycker jag.

 matsedeln är inte klar i detta stadie men tanken är att vi har med oss lite lyx den första etappen. Gröt med frön och torkade bär som sväller under natten, kaffe och en vätskeersättning är bra start om morgonen.
Real turmat blandat med enklare turmat till lunch och middag och givetvis en och annan proteinbar och godisbit. 
Under min senaste vandring fick jag ett tips av en klok livsnjutare som kom ensamtältandes från Sarek: ta med en miniflaska vin! Det ger den lilla känslan av lyx som kan behövas efter en regnig dag i stenig terräng. 

Vandringsrutt

Hittills har den största utmaningen varit att bestämma rutt till startpunkten!

Men nu är det klubbat!

Kiplpisjärvi via Treriksröset blir starten på vandringen.
vi kommer åka från Halmstad den 5 juli och vakna i Umeå den 6 juli. Sedan bär det vidare mot Boden där vi tar in på hotell och lyxar lite. Den 7 juli tar vi oss till Karesuando där vi förmodligen tar taxi sista biten till Kilpisjärvi. 
Tanken är att vi vaknar i Kilpisjärvi den 8 juli och tar oss till treriksröset för att starta den riktiga vandringen!

 Sen då? 
Jo, sen tillbringar vi en 10 dagar ute till fjälls och hoppas på gott väder och humör😬🌞😁❤️💪. Vi ska vara i Abisko senast den 18 juli för då går Ulrikas tåg hem till Halmstad.
Jag packar om och tar Kungsleden söderut.

Sedan får vi se hur långt benen bär, jag får se efter Kebnekaise fjällstation om jag fortsätter Kungsleden eller viker av och tar Padjelanta.